Dağıtım lojistiği, endüstriyel ve ticari şirketlerin değer zincirinin merkezi bir parçasıdır. Üretim ve şirketin satış pazarı arasındaki bağlantıdır. Kişiselleştirilmiş depolama ve taşıma süreçleri, bilgi, yönetim ve kontrol önlemleri ile karakterizedir. Dağıtım lojistiğinin temel görevi, talep edilen ürünlerin firmadan müşteriye en hızlı şekilde ulaştırılabilmesi için tüm süreçleri tasarlamak ve kontrol etmektir. Bu nedenle dağıtım lojistiği, mevcut müşteri ilişkilerini kullandığı dış pazar tedarikinden sorumludur. Öte yandan, lojistik faaliyetler (sipariş toplamadan sürücü faaliyetine kadar) maliyet açısından optimum olacak şekilde tasarlanmalıdır.
Dağıtım Lojistiği Kavramı Nedir?
Dağıtım lojistiği kavramı, dağıtım ve lojistiğin sistematik işlemesi sonucu ortaya çıkmıştır. Dağıtım, belli koşullarda ve miktarlarda talep edilen ürünlerin, istenilen zamanda istenilen yerlere sevk ve teslim edilebilmesi için geçen süreci kapsar. Genel iş anlamında lojistik, müşterilerin veya kurumların talep ettikleri gereksinimleri karşılamak için ilk üretici (çıkış noktası) ile tüketim noktası arasındaki süreç akışının yönetimidir. Bu süreç, nakliyeden ambalajlamaya, depolamadan gümrüklemeye kadar birçok aşamayı içerir. Lojistikte yönetilen kaynaklar, ürün, malzeme ve ekipman gibi somut ürünler ile diğer tüketilebilir öğeleri de içerebilir.
Dağıtım Lojistiğinin Amacı Nedir?
Doğru ürünler, müşterilere doğru miktarda, doğru zamanda, doğru bilgiyle, doğru maliyetle, doğru yerde, doğru kalitede olmalıdır. Bu sebeple dağıtım lojistiği temel olarak üç hedefi takip eder. Bunları aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür:
- Bulunabilirlik: Müşterilere her zaman yeterli miktarda ürün sunulduğundan emin olunmalıdır. Müşteriler, malları derhal ve büyük çaba harcamadan alabilmelidir.
- Maliyet Minimizasyonu: Üreticilerin yüksek kalite talepleri, satış lojistikçilerinin nakliye ve teslimat maliyetlerini mümkün olduğunca düşük tutmasını gerektirir. Somut terimlerle amaç, nakliye, depolama ve sipariş işleme ile ilgili maliyetleri azaltmaktır. Maliyet Minimizasyonu sırasında ayrıca, teslimatın daha hızlı, daha enerji verimli ve daha çevre dostu olması da bu süreçte dikkate alınmalıdır.
- Etki : Ürün pazarlamasında mümkün olan en yüksek söze sahip olmak, dağıtım lojistiğinde yaratılan etkinin maksimum olması oldukça önemlidir.
Dağıtım Lojistiğinde Nelere Dikkat Edilir?
Dağıtım lojistiğinin ana hedefleri, maliyet verimliliği ve müşteri memnuniyeti, teslimat güvenilirliği ve esnekliğidir. Bu hedeflere ulaşabilmek içinse genel olarak dikkat edilmesi gereken temel dört problem alanı vardır.
- Üretim yeri ve talep yeri genellikle mekansal olarak birbirinden ayrıdır, bunun için uygun ulaşım araçları ve ulaşım yolları bulunmalıdır.
- Üretim zamanı ve talep genellikle aynı değildir, bu nedenle burada esnek bir depolama çözümü bulunmalıdır.
- Üretim ve talep miktarları da her zaman nicel olarak uyumlu değildir, farklı müşterilere kısmi miktarların teslimatı mümkün olmalıdır.
- Tam bir ürün yelpazesi daha sık olarak farklı yerlerde üretilir. Buradaki görev, tek tek ürünleri birkaç lokasyondan bir veya daha fazla müşteride bir araya getirmektir.
Özetle, dağıtım lojistiği nedir ve nelere dikkat edilmelidir sorusunun yanıtı, üretimden müşteriye kadar tüm teslimat süreçleriyle ilgilenme, uygun araçları kullanarak teslimatları planlama, izleme, optimize etme ve yürütme aşamalarıdır.
Dağıtım Lojistiği Araçları Nelerdir?
Distribütör, ürünleri veya ürün gruplarını mağaza ya da şirketlere tanıtan ve bunları doğrudan son kullanıcılara veya müşterilere satan bir kuruluştur. Distribütörler, üreticilerin başka türlü hedefleyemeyecekleri pazarlara ulaşmalarına yardımcı olmak için çok önemlidir. Distribütör, potansiyel alıcılar için üreticinin doğrudan temas noktası olur. Bayii, imalatçıların ya da üreticilerin mallarını kendi adına satış yetkisi ile elinde bulundurana nedir. İşlemleri pratik hale getirmek adına alıcı ve satıcıları birbirine bağlayan aracı kurum mevcuttur. Aracı kurumlar, işlem gerçekleştikten sonra anlaşmaya bağlı olarak komisyon veya ücret yoluyla kazanım sağlar. Son olarak üreticiler, çeşitli araç, gereç ve süreçleri kullanarak hammaddelerden bitmiş ürünler üreten ve daha sonra daha karmaşık ürünlerin üretimi için malları tüketicilere, toptancılara, distribütörlere, perakendecilere veya diğer üreticilere satan kişi veya şirkettir.
Dağıtım Lojistiği İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?
Dağıtım lojistiği kapsamında, çeşitli taşımacılık faaliyeti için firmaların alması gereken bir takım belgeler bulunmaktadır. Bu belgeler Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilir. Alınması gereken yetki belgelerinin kapsamı değişebilmekle birlikte firmanın o koşulları sağlaması gerekir. Dağıtım lojistiği içinde firmaların sahip olması gereken tip belgeler P1 Yetki Belgesi ve P2 Yetki Belgesi’dir.
P1 yetki belgesi, yalnızca şehir içi dağıtım hizmeti veren firmaların sahip olması gereken bir yetki belgesidir. Bu belge şehir içi dağıtım hizmeti veren gerçek ya da tüzel kişileri ilgilendirir ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı kuruluşlardan alınır.
P2 Yetki Belgesi, yurt içi taşımacılık hizmeti yapan firmaların alması gereken bir yetki belgesidir. P1 Yetki Belgesi’ne göre sınırı daha geniştir. Bu sebeple belgeye sahip olma koşulları da daha fazladır.
Dağıtım Lojistiğinin Avantajları Nedir?
Dağıtım lojistiği, birbirine bağlı bir dizi depolama tesisleri ve taşıma sistemleri bütünüdür. Ürünleri üreticiden toptancıya, perakendeciye ya da alıcıya taşımak için tasarlanmış bir dağıtım stratejisine göre oluşturulur. Dağıtım lojistiği, her şeyden önce, malların alıcıya zamanında ve en az miktarda atıkla ulaştırılmasıyla ilgili her şeyi organize etmekle ilgilidir. Bu nedenle, kar üzerinde doğrudan bir etkisi vardır.
Uçtan uca tedarik anlayışı ile yola çıkan, lojistik firmaları arasında lider konumda olan Integrated Service Solutions (ISS), hava, deniz, proje ve karayolu taşımacılığında profesyonel ekip ve ekonomik hizmet standartlarıyla sorunlara çözüm sunar. Detaylı bilgi almak için iletişime geçebilirsiniz.
İlginizi Çekebilir: Denizyolu Taşımacılığında Full ve Parsiyel Konteynır Farkı